Indigestia culturii noastre


              La un curs destul de incitant precum Diplomaţie culturală, aducem în discuţie trecerea timpului şi faptul că noi nu mai prindem timpul din urmă, totul se învîrte în jurul nostru cu o viteză ameţitoare. Aparent, fără nicio legătură cu diplomaţia culturală aceste convingeri. Au, totuşi. Oare dacă Patapievici nu simţea asta destul de bine, mai reuşea să scoată imaginea Romaniei în afară cu atîta dezinvoltură? Probabil că nu. El a simţit că trecerea timpului schimbă paradigma culturii scoase la vînzare în afară şi, pot să spună cei care nu-l agreează orice, dar să vedem ce va face domnul Marga, apoi mai vorbim. Trebuie să fii nesimţit ca să laâi timpul în umbră şi să ţi-o ia el pe dinainte în primele cinci minute de lucru.
              Comparaţia performanţei e peste tot. În cultură e apăsător să vorbeşti despre performanţă dacă nu ai un instrument abil de măsurare a acesteia. Poţi, în schimb, să faci altceva, compensator: să îţi găseşti publicul şi să ţi-l educi pînă la refuz. De la refuz încolo poate apărea riscul de a fi ignorat, dar partea bună e că ai aruncat cu ceva educaţie în cei care nu se gîndeau vreodată că o pot face.
              La Iaşi, în unele zvîcniri culturale există un fel de autocenzură. De ce să nu te joci cu ideilă pînă ajungi la nebunie curată? Combinînd rămăşiţele conservatoare cu ceva nebunie pot ieşi lucururi frumoase. La vernisajele unor expoziţii de pictură se întîmplă asta, dar păcat de publicul prea puţin. Galeriile DANA şi La Cupolă conţin poveşti cu oameni cărora nu le este frică să se joace cu nebunia. Ca să n-o capeţi, trebuie să te joci cu ea şi să te prefaci că n-o recunoşti. Nu i-ar strica puţină nebunie domnului Marga.

Pe cultură o doare stomacul. Vrea meniu original.
              Succes, monsieur!

Comentarii