De ce copiii ar trebui să se uite cu porția la televizor?

Pregătesc terenul pentru lucrarea mea de cercetare în Filosofie-Etică și tema mea este legată de televiziune, de imaginea televizată și de realitatea de pe micul ecran. Am lecturi diverse, de la filosofie până la practici ale televiziunii și ale jurnalismului televizat. Tot ceea ce se întâmplă la televizor este strict legat de ceea ce noi „ar trebui” să consumăm. Tot ceea ce este programat la televizor, este programat tocmai ca să ne atragă, să ne înlănțuie privirea și să ne facă fideli. Audiențele dictează tocmai pentru ca marii publicitari să poată să accepte oferte. Banii contează, iar dacă cineva-mi spune acum că în România mai există cel puțin trei exemple de televiziune cu o conduită etică, rog să vină cu exemple. 

Așadar, copiilor le este necesară o educație media, pentru că ei nu fac diferența, ei iau totul așa cum li se dă. De fapt, asta fac de multe ori și adulții. Copiii trebuie stimulați să privească cu ochi critici imaginea televizată, show-urile, desenele animate sau vedetele pe care pe văd pe ecranul din sufragerie. Imaginea are o autoritate și de acceea „dictează”. 

Sunt de părere că privarea definitivă a copilului de televizor este absurdă, pentru că trăind într-o lume hiperconectată, se va trezi un mic sălbatic neintegrat la un moment dat. De ce aruncăm numai vina pe televiziune? De multe ori, de dovedește a fi benefică și educativă, numai că îndrumarea și sfatul pentru copii în acest caz trebuie să vină de la cei mari. 

Astăzi am o recomandare pentru copii, dar și pentru părinți. Ține de Digi 24 și de emisiunea „Jurnal pentru copii”. Mi se pare una dintre puținele producții românești televizate care mai ajută copilul în caz că vrea neapărat să se uite la televizor. 




Comentarii